Ga naar de primaire navigatie Ga naar inhoud Ga naar voettekst
Terug naar Blog

Checklist Schipper

OPSTARTEN:
– Alle sloten ONTGRENDELEN en deuren OPEN indien van toepassing
– Vaartijdenboek invullen (2x Sch of 1x Sch & 1x Mat)
– Kachel AAN indien van toepassing (links van de kraan bij de ingang van de bar)
– Vaaropdracht doornemen
– Machine Kamer (MK) verlichting AAN
– 24V Hoofdschakelaar in MK AAN (aan=hendel rechtsom naar verticaal draaien, de hendel draait ook een stukje het contact in)
– Vetpot aandraaien
– Oliepeil Hoofd Motor (HM) & GEN(erator) CHECK
– Koelwater HM CHECK (ong. halverwege reservoir)
– Niet persé nodig, maar je kan de koudestart activeren door de schakelaar op de brandstofpomp van de HM naar je toe halen (BB-zijde HM, palletje links van de hogedruk dieselpomp waar ook zwarte leiding motor in gaat. Gaat tevens automatisch weer terug naar beginstand zodra HM draait)
– Dieselpeil check (d.m.v. voetknop op pijlglas)
– Accuspanning CHECK >24V (kleine grijze kast achter GEN)
– Ventilatie inlaten OPEN
– Navigatie- & dekverlichting AAN (op 24V schakelkast in stuurhut, let op: lokale rode hoofdschakelaar ook AAN)
– Marifoons AAN en instellen
– Spinnenwebben weghalen met de ragebol (voorraadkast of stuurhut)
– Geusje, vlag en reddingsmiddelen ophangen
– Terras opbouwen en zitzakken bij de boeg zetten

VOOR VERTREK:
– Ventilatie AAN, (knop zit op het grijze kleine kastje in het MK-luik naast de trap), MK-luik dicht, Contact aan in stuurhut, HM STARTEN met zwarte knop, LET OP: 30% gas IN NEUTRAAL (gashendel naar rechts uittrekken) bij geven bij koude motor. Toerental neemt dan in 2 minuten toe, dus langzaam gas weer neutraal naarmate door oliesmering de motor beter stationair begint te draaien. Gelieve niet meer dan 1500 toeren te draaien i.v.m. rookoverlast voor de buren.
– Oliedruk CHECK
– GEN STARTEN (groene knop op GEN-kast in stuurhut)
– Boegschroef AAN indien je deze gaat gebruiken
– Walspanning ONTKOPPELEN en langs de railing van het zonnedek hangen zodat deze geen contact kan maken met water
– Passagiers TELLEN en NOTEREN bij opstappen
– Gasten welkom heten en introductie/basisregels vertellen

AFSLUITEN:
– Walspanning AANSLUITEN (insteken en naar rechts draaien)
– HM UIT (stopknop op dashboard stuurhut)
– GEN UIT (in MK de solenoid op de motor induwen tot motor stopt. LET OP: dynamo en oliedruk lampje op GEN-kast kunnen gaan branden! Druk de RESET-knop naast de lampjes in om deze te doven. Doe je dat niet, dan kan je de GEN niet opnieuw starten en trek je de accu leeg!
– Boegschroef UIT
– Navigatie- & dekverlichting UIT (op 24V schakelkast, let op: lokale rode hoofdschakelaar ook UIT)
– Ventilatie inlaten UIT & DICHT
– Dieselpeil CHECK (indien <150L doorgeven!)
– Vetpot aandraaien, hendels omwisselen en nogmaals aandraaien
– 24V Hoofdschakelaar UIT
– MK-verlichting UIT
– Kachel UIT (niet op de nachtstand, maar gewoon temperatuur naar 5 graden)
– Terras afbouwen en zitzakken naar stuurhut
– Indien nodig, dekken wassen (schakelaar dekwaspomp in MK hoog op steunpilaar links v/d hoofdschakelaar)
– Hostess helpen indien deze nog niet klaar is, zie QR-checklist achter de bar voor de taken
– Vaartijdenboek invullen
– Eventuele schades en opmerkingen doorgeven aan Yuri of appje naar 06-30 41 53 18
– Alle deuren en luiken AFSLUITEN

Fijne middag/avond en bedankt voor je inzet!

  • Geplaatst in: