• Meest Populair

Zaanse Schans Cruise

Snelle Links

Een schitterende cultuurhistorische dagtocht

Geniet van de prachtige Hollandse luchten en weidse landschap van de Schermer en de Noord-Hollandse meren.

Onderweg wordt een lekkere broodjeslunch met een soepje geserveerd.

Je vaart door de beroemde ‘bocht van Wormerveer’ langs het eeuwenoude Zaanse industriële erfgoed.

We meren af direct aan een echt werkende houtzaagmolen. Hier vertelt de trotse molenaar je alles over zijn houtzaagmolen en zie je een leuke film.

Daarna ga je zelfstandig de Schans verkennen.

Terug aan boord serveren we thee, koffie met appeltaart met slagroom en is de scheepsbar open.

Stuur ons een berichtje of bel 072 515 94 90 voor je eigen ‘dagtocht op maat’. Prijzen op aanvraag.

  • Chevron down Het Programma
  • 11.45 uur – (vanaf) inschepen

    12.00 uur – vertrek uit Alkmaar. Je wordt ontvangen met 2 x koffie of thee.

    12.30 uur – scheepslunch met 2 lekkere broodjes en een kopje soep met 2 x koffie of thee

    13.00 uur – passage Beatrixbrug naar de Zaan

    14.00 uur – aankomst Zaanse Schans. Rondleiding van molenaar door zijn houtzaagmolen ‘Het Jonge Schaap’ met film.

    15.00 uur – zelfstandig de Zaanse Schans verkennen. Er is hier veel te zien zoals het Wevershuis, de MuseumWinkel van Albert Heijn, Kuiperij Tiemstra, CacaoLab Zaans Gedaan, Distilleerderij De Tweekoppige Phoenix, en Tinnegieterij De Tinkoepel.

    16.00 uur – Tijdens de terugreis naar Alkmaar serveren we thee, koffie met appeltaart en/of een drankje*.

    *direct af te rekenen afhankelijk van het geboekte arrangement.

    18.00 uur – aankomst in Alkmaar

  • Chevron down Tijdschema
  • 12.00 uur – vertrek

    14.00 uur – aankomst bij de Zaanse Schans

    16.00 uur – vertrek vanaf de Zaanse Schans

    18.00 uur – aankomst Alkmaar

  • Chevron down Meer over het Alkmaardermeer
  • Geschiedenis Alkmaardermeer

    Het Alkmaardermeer is van oorsprong, net als het grootste deel van Hollandveengebied ontstaan uit moeras. In de middeleeuwen ontgon men het veen tot landbouwgebied. Hiervoor werden sloten gegraven om het overtollige water weg te laten lopen naar de veenrivier die door het gebied stroomde. Uitdroging was de oorzaak dat het veen op de lange duur steeds meer inklonk. Bij storm en hoogwaterkonden hele stukken land langs de rivier wegspoelen, daardoor ontstond er steeds meer open water. Dit bereikte een hoogtepunt bij de Allerheiligenvloed van 1170. Door de gevolgen van die vloed heeft het Alkmaardermeer net als veel andere meren in Noord-Holland grotendeels zijn uiteindelijke vorm gekregen.

    In de lengterichting van het huidige Alkmaardermeer liep een rivier die onder andere het Oer-ij met de Schermer verbond. Een rivier die erop aansloot was de Stierop die naar het Starnmeer stroomde.

    Het is zeer waarschijnlijk dat er mensen woonden langs de rivier waaruit het Alkmaardermeer is ontstaan. Van deze nederzettingen is echter niets meer terug te vinden. Er bevinden zich wel een aantal eilandjes in het meer die restanten zijn van het land dat er vroeger lag. Voorbeelden zijn de “Saskerlij”, de “Nes” en de “Dijker Hemme”.

    In de loop der eeuwen is het deel van het Oer-ij dat op het Alkmaardermeer uitkwam geleidelijk aan dichtgeslibd en in de 17e eeuw is de Schermer drooggemalen.

    Het Alkmaardermeer wordt naast recreatie het hele jaar door gebruikt als vaarroute voor schepen die uit de Zaanstreek naar het Noordhollandsch Kanaal varen om zo bijvoorbeeld Alkmaar of Den Helder te bereiken.

    Bron: Wikipedia

  • Chevron down Meer over de Zaanse Molens en Industrieën
  • Belangrijke industrieën zijn houtverwerking en voedingsmiddelenindustrie. Ooit was de Zaanstreek de provisiekast van Nederland. Er hebben honderden molens gestaan. Op het hoogtepunt, rond 1720, waren er circa 600 molens gelijktijdig in bedrijf. In totaal hebben ongeveer 1100 verschillende molens hun wieken gedraaid in de Zaanstreek. Tientallen molens zijn in de loop der eeuwen herbouwd doordat hun voorganger werd verwoest door brand of storm. Ook werden er wel molens verplaatst.

    In de 17e en 18e eeuw kende men een grote economische voorspoed. Er was in Europa geen streek te vinden waar op zo’n kleine oppervlakte zoveel verschillende nijverheid te vinden was. Weverijen, stijfselfabrieken, zeildoekmakerijen, papier, tabak, verf, kaarsen, snuif, blauwsel, cacao, kuiperijen, smederijen, traankokerijen, zagerijen, scheepsbouw, zeevaart, handel en veeteelt, alles was aan de boorden van de Zaan te vinden.

    Ook de walvisvaart was belangrijk, bijna elk dorp in de Zaanstreek deed er aan mee. In het jaar 1697 kwamen er 78 Groenlandvaarders met de vlag in top tegelijkertijd op hun thuisreis de Zaan opvaren. Zij brachten bijna 40.000 vaten walvisspek binnen.

    Met de komst van de stoommachine verdwenen de meeste molens uit het landschap. Mede dankzij de in 1925 opgerichte vereniging de Zaansche Molen zijn er in de streek nog een 15 tal industriemolens te behouden gebleven. De streek is ook bekend om de vele houten huizen, doorgaans in typerend groen en wit geschilderd. Hiervan zijn nog veel voorbeelden aanwezig. Een goede indruk van de traditionele Zaanse bouwstijl krijgt men op de Zaanse Schans.

    Bron: Wikipedia